RED DE KEER      
MENU MENU 
 
   
Juli-agustus 2015
Regering blijft bij haar plan
Onze enige zekerheid: de onzekerheid blijft
   
Einde juli 2015 keurde de Vlaamse regering de ‘conceptnota’ goed over het hele ENA (Economisch Netwerk Albertkanaal); die beslissing legt de voornemens vast voor alle industriezones langs het kanaal, van Antwerpen tot Hasselt. Voor het ENA op De Keer ziet het er niet goed uit. De bedreiging blijft.
   
De hoopgevende antwoorden die we tijdens de verkiezingsperiode mochten vernemen uit de mond van twee huidige regeringspartijen CD&V en N-VA, blijken achteraf bekeken loze verkiezingsbeloften te zijn: “Er is geen draagvlak voor… niet opportuun… ” (toenmalig minister-president Kris Peeters), “… we zijn voor de bescherming van De Keer” (woordvoerder N-VA). (Voor alle duidelijkheid: huidige regeringspartij Open VLD had toen niét geantwoord; en de huidige oppositiepartijen Sp-a, Groen en Vlaams Belang waren allemaal tégen de industriezone).
   
De conceptnota is concreet over de uitvoering of schrapping van bepaalde zones langs het Albertkanaal, of inrichting van nog een nieuwe zone: de zwaaikom in Oelegem. Voor ‘onze’ ENA-zone Wommelgem-Ranst (De Keer) blijft de regering bij haar plan om ook hier plaats te maken voor bedrijven. Dat kan echter pas gebeuren nadat de verkeersknoop rond Antwerpen opgelost geraakt; dat kunnen we duidelijk opmaken uit de conceptnota. Die geeft geen timing voor de verdere uitwerking van de plannen op De Keer, maar de ontsluiting van deze gigantische zone is een essentiële voorwaarde, en die is onmogelijk zolang het verkeer vast zit.
   
Voor de invulling van het ENA op De Keer bestaan er twee mogelijke versies: een grotere en een kleinere - zie vorig artikel op onze website. Daar geeft deze conceptnota geen duidelijkheid over, die beslissing blijft dus open.
   
   
foto
    
    
Onze conclusies: alle inwoners en landbouwers blijven voor onbepaalde tijd bedreigd, het blijft boven onze hoofden hangen, de onzekerheid wordt voor lange tijd bestendigd. Het kan misschien zelfs nog tien ŕ vijftien jaar duren voordat er nieuwe concrete stappen komen. Ráákt de verkeersknoop rond Antwerpen trouwens ooit opgelost?
   
Red De Keer laat zich echter niet in slaap wiegen; we volgen de situatie op de voet, en we zullen aan de administratie en aan de politici duidelijk maken dat we bij elke stap in het verdere proces betrokken willen worden en dat we wensen dat naar onze argumenten geluisterd wordt. Al van 2004 dateren ze, die plannen voor een industriezone op De Keer. Onze lange lijst tegenargumenten is in al die jaren nog altijd even geldig gebleven!
 
MENU MENU